A Barokk kompozíció

A Barokk kompozíció
13
2018 MÁRCIUS
Művészettörténet

Barokk

Kompozíció

Az előző bejegyzésünkben Itt olvashatod! megbeszéltük a Reneszánsz kompozíció egyik fő ismertetőjegyét. Ebben a bejegyzésben a Barokk kompozíciót ismerhetjük meg.

Folytatjuk tehát a körsétánkat, a reneszánsz és a barokk egymástól való elkülőníthetőségével kapcsolatos ismeretekről.

Míg a reneszánsznál a “stabilitás” volt a kulcsszó, addig a barokknál egy másik kulcsszót ismerhetünk meg.

Ezt a kulcsszót nevezzük “dramatizálásnak”.

Caravaggio – Salome Keresztelő szent János fejével

 
A reneszánsznál megismert kompozíció minták amelyek a horizontális és vertikális irányokon illetve a piramis alapzaton alapulnak, könnyen felismerhetően és megérthetően hordozzák magukban a stabilitás érzését.

A barokk esetén azonban egészen más a helyzet, ott nem beszélhetünk stabilitásról. Sokkal inkább ennek ellenkezője, az instabilitás juthat eszünkbe. Továbbá, a barokk kompozíció nagyon energikus mintázatokat mutat.

Ezek együttesen fokozzák az ábrázolt téma drámaiságát.

Innen eredeztetjük tehát, a “dramatizálás” kulcsszavát, hiszen kvázi dramatizálnak az alkotók, ezekkel a barokk kompozíciókkal.

“A barokk kompozíció létrahozásakor, az alkotók a stabilitás helyett, a drámaiságra helyezték a hangsúlyt…”
 

Itt találsz néhány rövid videót a kompozícióról!

Nézd meg az érdekes pár perces videókat a festmény kompozícióról!

Rembrandt - Önarckép

 

A drámai megjelenítés a barokk kapcsán, a legtöbb embernek a chiaroscuro, azaz a fény árnyék hatások, és átmenetek mesteri alkalmazását juttatja eszébe.

A chiaroscuro valóban fokozta a festmények drámai hatásait. Olyan jeles barokk művészek használták mesteri szinten ezt a technikát, mint pl. Caravaggio és Rembrandt.

A barokk mesterek azonban minden eszközzel törekedtek a drámaiság fokozására a festményen. Nem csak a chiaroscurooval, hanem a kompozíció használatával is.

A barokk kompozíciós minták sokkal fejlettebbek, és trükkösebbek voltak reneszánsz megfelelőiknél, és az egyik legfontosabb funkciójuk a drámaiság fokozása volt a képen.

Guido Reni – Madonna gyermekével és Keresztelő Szent Jánossal c. alábbi festményén, nagyon szépen tettenérhető a barokk kompozíció lényege.

A fenti képen több átlót láthatunk, amelyek egymáshoz képest diagonális mintákat képeznek. A vörös függöny, és Mária feje a gyermek Jézus hátával, egy átlót képez a festményen. Ebből az átlóból Mária feje, bal válla, és felkarja egy diagonális átlót képez. Amellyel nagyjából párhuzamosan, Jézus felkarja, és a gyermek Keresztelő szent János bal karja, egy újabb átló alakít ki. Ugyanakkor kevésbé szembetűnő, de egyértelmű, hogy Mind Mária, mind Jézus, Keresztelő Szent Jánosra tekint le. A tekintetük iránya pedig, egy “V” alakot képez a festmény középpontján, ami ugye további átlókból áll.

Az alábbi festményen egy ismeretlen Belga művész, a fentivel azonos témájú festménye látható. A festményen érzékelhetőek az átlós minták. Balra lent, a gyermek Keresztelő Szent János tekintete a kis Jézusra irányul, és onnan ha tovább megyünk, akkor a háttérben lévő József tekintetével találkozva hozza létre az átlót. A felettük lebegő angyalka Máriára letekintve, szintén átlós irányt hoz létre. Ugyanakkor, a lábai József felé irányulva egy harmadik átlót képeznek, így egy háromszög alakzatot hoznak létre a minták a képen. A festményen rejtett horizont található, így vízszintes irányt szinte nem is tudunk felfedezni a képen. Mária szoknyájának alja helyettesíti a horizont funkcióját, és a kép alján félkörívet létrehozva, a kompozíció felé tereli a néző tekintetét.

Pedro Orente – Keresztre feszítés című festménye látható alább.  A képen látható létra, határozott, vizuálisan is megjelenített átlót képez a festményen. Míg Krisztus tekintetének iránya, amint a vádiratra néz, a mellette megfeszített latrok fejével együtt egy újabb átlót hoz létre. A Jézustól balra található lator lábujjától pedig egy újabb átló indul, ami a az alattuk lévő három tanú fején, és testén keresztül fut tovább. A zöld vonallal azt az irányt jelöltük, ami a három kereszt talajjal való találkozásnak perspektívában ábrázolt, átlós iránya hoz létre.

A kép érdekessége még az a horizontális vonal, amely a keresztre feszítettek lábától, a létrán álló fiú fejéig tart. Ez a barokkban szokatlan a reneszánsz kompozíciót idéző vonal, talán egyfajta vallási értelemmel bír, talán Krisztus áldozatára és annak stabilitására utalhat.

További képek
Olvasd el a kapcsolódó bejegyzést is, a Reneszánsz kompozícióról!

Tehát mint látható, a barokk szakított a horizontális és vertikális irányokkal, és a piramis formákkal, melyek a reneszánsz kompozíció stabilitás érzetét adták.

A barokk ugyanis, a stabilitás helyett sokkal inkább a drámai hatások fokozására helyezte a hangsúlyt. Így különféle átlókkal, és szögekkel operálva, diagonális mintákat, és háromszög alakzatokat hozott létre a képeken, amelyek sokkal összetettebb és bonyolultabb kompozíciókat eredményeztek. Megjelenésükben pedig drámaibb ábrázolásokat szültek.

Amint láthattuk a barokkban a kompozíción kívül, a fény árnyék hatások használata, azaz a chiaroscuro is a drámai érzés fokozását erősítette fel az alkotásokon.

Az Emberábrázolás 2. Online Festőtanfolyamon kiemelten fogunk foglalkozni a művészi kompozíció létrehozásának módjaival. Természetesen gyönyörű enteriőrbe helyezett emberalakokat is fogunk festeni ezen a tanfolyamon.

Itt az ingyen letölthető ajándék e-könyv!

Kompozíció

A művészet hagyományos értékrendje

A könyvből megismerheted a hagyományos művészi kompozíció kialakulásának történetét. Ezen kívül a klasszikus művészeti értékrendről is olvashatsz.

Töltsd le a könyvet, és 3 perc múlva már olvashatod is!

1 óra múlva pedig sokkal többet fogsz tudni a kompozícióról mint most4

Engem nagyon érdekel a Te véleményed! Ha van kedved, kérlek alul a hozzászólások között, szólj hozzá te is!

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg a facebookon is, hogy mások is olvashassák!

Nagy Krisztián - KINVA

Nagy Krisztián - KINVA

Szerkesztő

Nagy Krisztián – KINVA az Online Festőművész Magazin alapítója és szerkesztője. Magyarországon elsők között kezdett el blogolni a festészetről. Ő alapította az onlinefestotanfolyamok.com címen elérhető KINVA ART AKADÉMIÁT, ahhol a festészet online tanulására van lehetőség.Személyes blogja és saját alkotásai a kinvafestmenyek.com oldalon tekinthetők meg! Youtube csatornáján festészettel kapcsolatos videók láthatóak. ITT OLVASHATSZ TÖBBET RÓLA!

A szerzőről

Nagy Krisztian - KINVA

Nagy Krisztián vagyok, művésznevem: KINVA. Festészettel, a festészet oktatásával, emellett szakmai könyvek és blogok írásával, szerkesztésével foglalkozom. Én alapítottam meg Magyarország legnagyobb Online Festészeti iskoláját, a KINVA ART AKADÉMIÁT. A festészet a szenvedélyem, annak minden aspektusát igyekszem megélni.

4 hozzászólás

  1. Horváthné Nagy Vera

    Köszönöm az érdekes ismertetőt, nekem a barokk kompozíció jobban tetszik, mert természetesebb, mind a beállitás, mind a plasztikusabb ábrázolás miatt. Érdekes, a rereszánsz kompozició vizszonzes és függőleges vonalainál még nem alkalmazták az aranymetszés szabályait.

    Válasz
  2. erzsebet katalin

    Köszönöm hogy olvashattam , és hogy számomra eddig ismeretlen dolgot tanulhatok, nagyra tudom értékelni, hogy megosztja tudását másokkal is. Köszönöm !

    Válasz
  3. Dudás Sándor

    Semmi nem töltődik le nálam…

    Válasz
  4. Antalné Gémesi Mária

    Nagyon érdekesek és hasznosak ezek a könyvek. Örülök, hogy van lehetőségem az elolvasásukra. Köszönöm!

    Válasz

Válaszolj

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Megosztás