Reneszánsz
Barokk
Kompozíció
Ebben a bejegyzésben az időtényezővel fogunk közelebbről megismerkedni.
A korábban már tárgyalt stabilitás kérdése a reneszánszban nem csak a kompozíciós irányokból adódott. A reneszánsz művészek ugyanis a képeken érzékelhető időtényezőt is relatív hosszú időre nyújtották ki. Ez alatt konkrétan azt értjük, hogy a képeken ábrázolt jelenetek nem egy pillanatot, másodpercet mutatnak be, hanem az időnek, egy a pillanatnál sokkal hosszabb tartamát.
Az alábbi bejegyzésben ezt próbálom világossá tenni.
Példának okáért az magától értetődik, hogy a keresztre feszítést bemutató jelenetek, egy hosszabb időtartamot mutatnak be. Esetleg több különálló, de egymáshoz kapcsolódó, időben egyszerre történő eseményt próbálnak érzékeltetni.
De, pl. a Madonna képekkel már más a helyzet.
“A reneszánsz és a barokk alkotásokon, nagy jelentősége volt az idő érzékeltetésének is…”
Itt találsz néhány rövid videót a kompozícióról!
Domenico Ghirlandaio - Mária gyermekével
Ha megnézzük a baloldali képet, Domenico Ghirlandio – Mária gyermekével c. festményét, akkor egyből feltűnik a kép időtlensége. Az anya a gyermekével egy meghitt pillanatban vannak itt ábrázolva, és ez a pillanat, mintha a végtelenbe nyúlna.
Ugyanakkor, ezen a képen szimbolikusan sokkal több van ennél a hétköznapi történetnél.
A kis Jézus anyjára támaszkodik bal kezével, (stabilitás) ugyanakkor a jobb keze, mintha az intő mozdulat gesztusát mutatná, és nem az anyjára néz, hanem valahová a távolba réved a tekintete. Olyan érzést kelt, mintha a gyermeki test dacára már magában hordozná mindazt a tudást és bölcsességet, melyet majd felnőttként fog reprezentálni a világnak.
Máriát pedig amint lenéz gyermekére, mintha valami szomorúság lengné körül, mintha megcsapná a baljós jövő előszele, melyben gyermekének annyi borzalmat kell majd kiállnia a passió, és a keresztre feszítés által.
Miközben a képen az idő szinte állni látszik, ugyanakkor mindkét figura a jövőbe tekint, ezzel pedig kinyújtják a kép időtényezőjét.
Ez a “hosszú idő” a reneszánsz egyik jellemzője volt, ami szintén gyakori e korszak alkotásain.
A fenti képen Michelangelo Dávid szobrát láthatjuk. Dávid stabilan a jobb lábára támaszkodva áll, laza, várakozó testtartásban. Talán éppen Góliát szidalmait hallgatja végtelen nyugalmával, és közben erőt gyűjt a végső összecsapáshoz. Ha megnézzük az arckifejezését, akkor csak valami nyugodt, szenvtelenséget látunk rajta. Ez szintén az elnyújtott pillanatra utal. A szobor pózából, és az arckifejezésről semmi sem utal arra, hogy a következő pillanatban valami történni fog.
Giovanni Bernini – Dávid
A barokk mester, Giovanni Bernini Dávid szobrán már teljesen más a helyzet. Itt az idő egyetlen nagyon rövid pillanata jelenik meg. Már a szobor arckifejezésén is észlelhetjük a koncentrált erőfeszítést. Bernini azt a pillanatot kapta el, amikor Dávid meglendíti a parittyáját, hogy a következő pillanatban kirepüljön belőle a Góliát végzetét jelentő halálos kő.
Bernini szobrán persze a testtartás is a barokkra jellemző. Itt már nem azt az egyenes, függőleges testtartást láthatjuk, mint Michelangelo Dávidján. Itt a barokk drámaisága megjelenik nem csak a szobor arckifejezésén, de a testtartásban is. Itt a barokk festményeken bemutatott szögek helyett, ívekkel találkozunk. Ez főleg a műfajból adódik, lévén, hogy itt nem festményről van szó, hanem szoborról. De ezeknek az íveknek ugyanaz a funkciója, mint a festményeknél az átlóknak és a szögeknek. Fokozzák a jelenet drámaiságát.
Ugyanez a helyzet az időtényezővel is. Míg a Reneszánsz elnyújtja az időt, ezzel is a stabilitást keresve, addig a barokk a pillanat tört részére redukálja az alkotáson érzékelhető időtényezőt. Ez pedig a drámai érzet fokozására szolgál.
Azt hiszem ebben a bejegyzésből is igen érdekes következtetésekre juthatunk. Hiszen megismerkedtünk az idő ábrázolásával a festményeken.
Amint láthatjuk a reneszánsz és a barokk ebben is különböztek egymástól. Az idő tekintetében is teljesen más álláspontot képviseltek.
De ha közelebbről megvizsgáljuk őket, akkor egyértelművé válik, hogy mindkét műfaj tudatosan bánt az idő érzékeltetésével, és a saját elveinek megfelelően kompozíciós eszközként használta az idő megjelenítését is.
Az Emberábrázolás 2. Online Festőtanfolyamon kiemelten fogunk foglalkozni a művészi kompozíció létrehozásának módjaival. Természetesen gyönyörű enteriőrbe helyezett emberalakokat is fogunk festeni ezen a tanfolyamon.
1 óra múlva pedig sokkal többet fogsz tudni a kompozícióról mint most4
Van Gogh hatása a 20. századi művészetekre
Van Gogh hihetetlen hatással volt a 20. századi művészetek izmusainak fejlődésére, erről szól az Online Festőművész Magazin legújabb bejegyzése…
175 éve született Munkácsy Mihály
175 éve született Munkácsy Mihály. Ebből az alkalomből íme egy kis összefoglaló a nagymesterről…
Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg a facebookon is, hogy mások is olvashassák!
Nagy Krisztián - KINVA
Szerkesztő
Nagy Krisztián – KINVA az Online Festőművész Magazin alapítója és szerkesztője. Magyarországon elsők között kezdett el blogolni a festészetről. Ő alapította az onlinefestotanfolyamok.com címen elérhető KINVA ART AKADÉMIÁT, ahhol a festészet online tanulására van lehetőség.Személyes blogja és saját alkotásai a kinvafestmenyek.com oldalon tekinthetők meg! Youtube csatornáján festészettel kapcsolatos videók láthatóak. ITT OLVASHATSZ TÖBBET RÓLA!
Hmmm. Igazán érdekes dologra világítottál rá! Az jutott az eszembe arról, amit az idővel kapcsolatban levezettél, hogy az időtlenség a reneszánsz alkotásokban szintén egy stabilabb formája az időnek…. állandóságnak is mondhatnánk.
Míg a barokk időpillanat, az idő pillanatnyiságát, változóságát jeleníti meg….
Kedves Mona!
Igen, jól érzed. Pontosan ez a lényege.