A Reneszánsz kompozíció

A Reneszánsz kompozíció

A Reneszánsz kompozíció

 

Sokan zavarbajönnek, ha különbséget kell tenni egy reneszánsz vagy egy barokk alkotás között. Azt többnyire mindenki tudja, hogy ha egy mű kb. az 1300-as és 1600-as évek között keletkezett akkor az valószínűleg egy reneszánsz alkotás. Ha pedig a születése inkább az 1600 és 1750 közötti időszakra tehető, akkor jó eséllyel egy barokk alkotásról beszélünk.

Na de mi a helyzet akkor, ha nem ismerjük a mű keletkezésének idejét, és az alkotó nevét sem tudjuk. Vajon akkor is meg tudjuk mondani, hogy reneszánsz vagy barokk műről van szó?

Természetesen sok olyan jellemző van ami ebben segít minket, ennek egyik legegyszerűbb eszköze a kompozíciós minták felismerése.

Ugyanis mindkét kornak megvoltak a saját jellemző kompozíciós technikái, amelyek jól jellemzik az adott kort, és segítségünkre lehetnek a művészettörténeti korszak meghatározásában.

Ebben a bejegyzésben a reneszánsz korra jellemző kompozíciós mintákkal ismerkedünk meg.

Leonardo da Vinci – Szent Anna harmadmagával

Mielőtt rátérnénk a reneszánsz kompozíció megismerésére próbáljuk megismerni az okát annak, hogy sokan nehezen tudják elkülöníteni a két korszakot egymástól.

Vajon ez minek köszönhető?

  • Ennek oka, hogy van néhány pont ami mindkét korszakra jellemző. Ezek a következők:
  • Mindkét korszak az Európai művészetre vonatkozik.
  • Mindkét korszakra a realista ábrázolás a jellemző.
  • Mindkét korszak használ erőteljes színeket.
  • Mindkét korszak témái között gyakoriak a Zsidó-Keresztény bibliai témák és a Görög-Római mitológiai témák egyaránt.

A sok hasonlóság megnehezíti egy avatatlan néző számára a különbség tételt a két korszak között.

Mielőtt tovább megyünk jegyezzünk meg két “kulcsszót” amely később a segítségünkre lehet. Az első kulcsszó a “stabilitás” a második kulcsszó pedig legyen a “dramatizálás”. Ezeknek a kulcsszavaknak a jelentőségét majd a mai és a következő a Barokkról szoló bejegyzésemben megismerjük.

s.

“A reneszánsz és a barokk sok hasonlóságot mutat, amely nehezíti a laikusok számára a megkülönböztetésüket…”

Itt találsz néhány rövid videót a kompozícióról!

Nézd meg az érdekes pár perces videókat a festmény kompozícióról!

Leonardo da vinci - Hermelines hölgy

A reneszánsz művészetre használjuk a “stabilitás” kulcsszót.

Ennek oka, hogy a reneszánsz művek egymáshoz nagyon hasonló, stabil kompozíciókat használnak.

Ezeknek a stabil kompozícióknak a lényege, hogy vagy függőleges és vízszintes vonalakat használtak, vagy pedig piramis formát.

Mindkét kompozíciós elrendezés rendkívül erőteljes, stabil felépítést ad a képnek és nagyon könnyen és jól felismerhetőek.

A piramis alapú kompozíciót, természetesen a reneszánsz szobrászatban is megtalálhatjuk. Az alábbi képen Michelangelo – Piéta c. alkotásal átható. A kompozíción a piramis talpát a szobor talpazata és Mária lábai alkotják. A piramis csúcsát pedig Mária arca foglalja el, míg a kompozíció közepén Krisztus teste látható.

A reneszánsz másik nagy kompozíciós képlete a függőleges és a vízszintes vonalak alkalmazása volt. Ezek a kép mindegyik széle felől stabilan a kép belseje felé vezetik a néző tekintetét, ahol általában a fő motívum található. Az alábbiakban Andrea Mantegna – Keresztre feszítés c. alkotása látható.

Mantegna festményén a függőleges és a vízszintes vonalak egyrészt természetes módon adódnak a keresztek ábrázolásából, hiszen a kereszt éppen egy vízszintes és egy függőleges vonalból áll. Másrészt a képen a háttérben ábrázolt emberalakok fejének teteje is nagyjából egy vízszintes vonalat képez, ugyanígy a kép alján látható lépcsők is vízszintes vonalat képeznek. de az előtérben látható alakok is hangsúlyosan vertikális vonalat képeznek. Az alábbiakban még néhány szép példa a Reneszánsz kompozícióból.

Olvasd el a kapcsolódó bejegyzést is, a Barokk kompozícióról!

Ha ezek után egy festményről úgy sejtjük, hogy vagy reneszánsz vagy barokk festmény lehet, akkor vizsgáljuk meg a kép kompozícióját, és ha horizontális és vertikális, vagy piramis alakú akkor jó eséllyel reneszánsz művet látunk.

A következő bejegyzésben a Barokk kompozícióról lesz szó!

 

Az Emberábrázolás 2. Online Festőtanfolyamon kiemelten fogunk foglalkozni a művészi kompozíció létrehozásának módjaival. Természetesen gyönyörű enteriőrbe helyezett emberalakokat is fogunk festeni ezen a tanfolyamon.

Itt az ingyen letölthető ajándék e-könyv!

Kompozíció

A művészet hagyományos értékrendje

A könyvből megismerheted a hagyományos művészi kompozíció kialakulásának történetét. Ezen kívül a klasszikus művészeti értékrendről is olvashatsz.

Töltsd le a könyvet, és 3 perc múlva már olvashatod is!

1 óra múlva pedig sokkal többet fogsz tudni a kompozícióról mint most4

Engem nagyon érdekel a Te véleményed! Ha van kedved, kérlek alul a hozzászólások között, szólj hozzá te is!

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg a facebookon is, hogy mások is olvashassák!

A szerzőről

Nagy Krisztian - KINVA

Nagy Krisztián vagyok, művésznevem: KINVA. Festészettel, a festészet oktatásával, emellett szakmai könyvek és blogok írásával, szerkesztésével foglalkozom. Én alapítottam meg Magyarország legnagyobb Online Festészeti iskoláját, a KINVA ART AKADÉMIÁT. A festészet a szenvedélyem, annak minden aspektusát igyekszem megélni.

5 hozzászólás

  1. Bacsa Ildikó

    Kedves Krisztián, nekem nagyon tetszik ez a blog, sok érdekes dolgot megtudtam belőle, sokkal érdekesebb így szemléltetve látni, mintha csak olvasunk róla, örömmel veszem a továbbiakban is, ha ily módon tanulhatok a festészetről!

    Válasz
    • KINVA

      Kedves Ildikó!
      Köszönöm, szépen, igyekszem minél több hasznos információt megosztani a jövőben is.
      Figyeld a blogot!
      🙂

      Válasz
    • KINVA

      Kedves Ildikó!

      Örülök hogy tetszik, és igyekszem sok hasznos infót közzé tenni a jövőben is!

      Válasz
  2. Zemplényiné Mária

    Kedves Krisztián!
    Gyerekkorom óta abban a hiszemben éltem, hogy én nagyon tehetséges vagyok, a családom is ebben ringatott. Mégsem voltam elégedett magammal, illetve a képeimmel, és mostmár tudom, hogy miért. Sokat másoltam, meg természet után rajzoltam, festettem, mégsem lett belőlem müvész. Eddig nem értettem az okát. Eddig. De most kezdem megérteni, hogy mi volt hiba a felfogásomban, az értelmezésemben. Nem volt aki megtanítson ezekre a dolgokra, amiket Tőled lám most el tudok lesni. Már kiöregedtem a tanulásból, de sosincs késő. Most megint naki fogok és rajzolok, és festek, teljesen új szemlélettel. Tőled most eltanulom amiket eddig nem tudtam. Sok mindent!!!!! Nincs késő sosem!!!
    Köszönöm a leveleidet és szeretettel csinálom tovább. Kozma Mária

    Válasz
    • KINVA

      Kedves Mária!
      Köszönöm szépen a visszajelzést. Valóban sosem késő valamit elkezdeni, hiszen pl. az alkotói tevékenység egyik legfőbb célja éppen az, hogy magának az alkotónak okozzon örömet. Ez pedig részben az alkotói folyamat megélésében, részben a létrejött sikeres alkotás felett érzett sikerélményben nyilvánul meg. A siker előzménye azonban a próbálkozás, amelyet pedig éppen a tanulással, önmagunk fejlesztésével tudunk sikeressé tenni.Így hát mi mást is kívánhatnék neked, mint örömteli és sikerekben gazdag alkotó tevékenységet, és sok fejlődést mindeközben!

      Válasz

Válaszolj

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Megosztás