Az általam kidolgozott KSZR színkeverő rendszer egyik alapvető megállapítása az a meglepő állítás, hogy „A fekete szín valójában kék”!
Lássuk mire is gondolok mikor ezt állítom!?
Először is nézzük csak meg hogyan is viselkedik a kék szín, színkeverés közben.
1. Ha a egy kék szín árnyalatot egy másik kék színárnyalattal keverünk össze akkor egy újabb kék színt kapunk. Egyébként a kék színt alapszínnek tekintjük, és mint ilyen más színekből nem kikeverhető.
2. Ha a kék színt sárga színnel keverjük, akkor egy zöld színárnyalatot kapunk.
3. Ha a kék színt vörössel keverjük akkor lila árnyalatot kapunk.
4. Ha a kék színt a másik két alapszínnel keverjük össze, azaz a sárga és vörös színekkel, vagy ezek keverékével, azaz narancs színnel, akkor egy barnás árnyalatú keveréket kapunk. Vagy a keverékben szereplő színek arányai és árnyalatai szerint valamilyen szürke, vagy szürkés fekete árnyalatot kaphatunk a barnán kívül. Esetleg ezek a semleges szürkés, barnás árnyalatok lehetnek még lilásak, zöldesek, kékesek, de mindenképpen valamilyen barnás, szürkés semleges színt kapunk ilyenkor.
Most nézzük meg, mi történik akkor ha a fekete színt kezdjük el más színekkel keverni.
1. Ha a fekete színt kékkel keverjük akkor egy semleges, feketés, kék, vagy szürkés kék árnyalatot kapunk a keverék arányaitól függően.
2 Ha a fekete színt egy sárgával keverjük, akkor egy semleges zöld árnyalatot kapunk.
3. Ha a fekete színt vörössel keverjük, akkor egy semleges szürkés lila színt kapunk.
4. Ha a fekete színt sárgával és vörössel, vagy naranccsal keverjük akkor ugyanaz történik, mint ami akkor történt, amikor a kékkel tettük ugyanezt. Barnás, szürkés semleges színeket kapunk, stb.
Mint látható a fekete szín pontosan ugyanúgy viselkedik a színkeverékekben mint ahogyan a kék szín. ez a tulajdonsága az ami miatt a színkeverés szempontjából a fekete színt „kék színnek kell tekintenünk”.
Jó, jó mondhatnád, most, de mi a helyzet a fehérrel való keveréssel?
Nos, itt van egy apró különbség, amely szerint ha kéhez keverünk fehéret, akkor a keverék még mindíg kék marad, annyi különbséggel, hogy egy világosabb és semlegesebb, pasztell kéket kapunk.
Ezzel szemben természetesen ha feketéhez adagolunk fehér színt, akkor nyilván szürkét kapunk.
Tehát ezen a ponton megdőlni látszik az elmélet mely szerint a fekete szín úgy viselkedik, mintha kék szín lenne.
De valójában itt is mutatkozik néhány érdekesség.
Nézzünk néhány történelmi tényt ezzel kapcsolatosan.
Először is ott volt a híres „Görög négy szín paletta”, vagy más néven az „Apellész paletta” amely nem tartalmazott kék színt, kék helyett feketét és szürkéket használtak.
A Görög 4 szín paletta tehát Fehér, okker sárga, vörös föld és fekete színt tartalmazott.
A középkorban a valódi kék színű pigmentek nagyon ritkák és értékesek voltak, legdrágább szín ezek közül is az ultramarin kék szín volt. Emiatt a szegényebb festők gyakran ténylegesen nem is igen juthattak hozz valódi kék színekhez. Így meg kellett tanulniuk, hogy a kék színt valamivel helyettesíteni tudják, ehhez pedig a fekete színeket használták. A „szimultán kontraszt” nevű jelenség segítette őket abban, hogy a fekete szín használatát színkeverés közben, végül a nézővel „kéknek láttassák”.
Emiatt a fekete színeket a középkorban úgy is emlegették, hogy „A szegény festő ultramarinja”.
A szimultán kontraszt használatát, Anders Zorn Svéd festőművész (Itt írtam róla és a Zorn palettáról egy cikket, olvasd el!) fejlesztette tökélyre, és a mai napig oktatják a világ számos Művészeti Akadémiáján, (A KINVA ART AKADÉMIÁN is oktatjuk a Zorn palettát!) az un. „Zorn palettát” ami egy nagyon korlátozott paletta, kék szín használata nélkül.
A Szimultán kontraszt lényege, hogy ha egy semleges, pl. szürke színt egy intenzív színnel veszünk körbe, akkor a semleges szín optikailag a körülötte található intenzív szín komplementerét tükrözi vissza, tehát ha pl. narancs színt festünk szürke mellé akkor a szürke kékesnek fog látszódni, hiszen a narancsnak a kék a komplementere. Ha ugyanazt a szürkét más-más színekkel vesszük körbe, akkor eltérő árnyalatú szürkének fog emiatt látszódni.
Anders Zorn, és a szegény középkori festők is ezt a hatást használták ki, hogy a feketét és a belőle kevert szürkéket, kéknek láttassák.
Egy korábbi cikkemben, írtam a fekete színek közötti különbségekről, ezt ide kattintva elolvashatod!